20. 09. 2022
Vítězem mezinárodní soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín se stalo studio Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu ikonické výletní tramvaje T3 Coupé.
Do konce roku 2022 plánuje DPP vyhlásit veřejnou zakázku na nákup nových vozidel a její součástí bude právě vítězný návrh designu vozidel. První cestující by se měli novými vozy svézt na konci roku 2024.
Mezinárodní otevřenou designérskou soutěž vyhlásil DPP v říjnu loňského roku. Se svými referencemi a portfoliem se do ní přihlásilo celkem 26 týmů, z toho 10 zahraničních ze 7 zemí. Úkolem finalistů bylo vypracovat návrh designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín.
Porota nakonec určila vítězem soutěže české studio Anna Marešová Designers. Na druhém místě skončil společný návrh rakouských studií Spirit Design, Döllmann Design a Architektur ZT. Třetí místo obsadil neotřelý návrh českého studia Aufeer Design ze skupiny Matador Group. Na čtvrté příčce se umístil koncept mnichovské designérské kanceláře N+P Innovation Design.
"Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší́ pocit z jízdy. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších 30 let,“ uvedla Anna Marešová, šéfdesignérka vítězného návrhu.
Porota v tomto návrhu vyzdvihla vynikající čisté řešení, nadčasovost a promyšlený design, ocenila důraz na zážitek z jízdy. Návrh nejlépe reagoval na všechny požadavky. Právě čistota a strohost dává skvělé zázemí pro cestující, kteří ocení panorama Prahy i díky velkorysému prosklení kabin. Poetičnost, změklé tvary a přívětivá maska vozu vybízí ke svezení.
Porota pozitivně hodnotila možnost sklopení všech sedaček, většina cestujících sedí pouze před tím, než vůz opustí stanici. Vyhlídková plošina se tak stává přívětivější. Znatelná je i návaznost a respekt k podobě stávající lanovky, promlouvající jazykem současné doby. Statika je reálná, stejně jako náklady na výrobu. Téma setkání se vozů porota ocenila jako lehké, nenáročné a efektní.
Porota považuje tento návrh za technicky a profesionálně dobře zpracovaný návrh. Jedná se o konzervativní návrh. Interiér je příliš členitý, lanovka působí svou členitostí jako dopravní prostředek, který slouží na delší cesty. Práce s výhledem je i přes profesionální přístup návrhu minimální a porota postrádá řešení „místa setkání“.
Porota oceňuje, že soutěžící vyslyšeli požadavek na emoční složku návrhu. Vznik možných úložných míst porota hodnotí kladně. Propojení jednotlivých oddílů schody však považuje za nevhodné, některé ze sedaček jsou na hranici možné ergonomie. Naklonění ubírá na možnostech.
Porota oceňuje profesionální zpracování návrhu. Návrh lanovky je velmi současný, sledující nynější trendy, postrádá však nadčasový přesah. Lanovka bude dle poroty vizuálně rychle stárnout, vůz je však plánován na dlouhodobé užívání. Porota postrádá emotivnost návrhu a vztah k místu. V návrhu postrádá řešení „místa setkání“. Lanovka je tvarově bohatá, porota si však není jistá, zda je toto požadavek právě pro petřínskou lanovku.