17. 05. 2023
Praha, 17. května 2023 – Vozovna Vokovice, pátá nejstarší, resp. čtvrtá nejmladší tramvajová vozovna Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), slaví 90. výročí od zahájení pravidelného provozu. DPP u této příležitosti pořádá pro veřejnost tuto sobotu 20. května 2023 od 10 do 16 hodin ve vozovně Vokovice Den otevřených dveří, v rámci kterého si návštěvníci a příznivci MHD budou moct prohlédnout zázemí i technické prostory areálu, ukázky současného či historického vozového parku a užít si doprovodný program. Vstup na akci je zdarma.
DPP pro návštěvníky dne otevřených dveří ve vozovně Vokovice nachystal přehlídku současné techniky, historických vozidel a nahlédnutí do zázemí provozovny, které je běžně veřejnosti nepřístupné. Nebude chybět dynamická ukázka zvedání čela tramvaje typu 15T vyprošťovacím pohotovostním vozem MAN 8x8, přičemž tento jeřáb je ojedinělý svou silou i svého druhu v ČR. Ukázky budou probíhat každou půlhodinu, první začne v 10:30.
Poprvé v historii budou moci návštěvníci projít okružně halu vozovny, zavítat na stanoviště plnění pískovačů či si prohlédnout zvednutou tramvaj s vyvázaným podvozkem. Kromě toho budou moct návštěvníci nakouknout do dílny, kde probíhají opravy součástek a dílů po nehodách, ale také si prohlédnout tramvaj typu 15T zespodu z pracovního kanálu. Na stanovišti jednotky Dopravní cesty Tramvaje v zadní části vozovny DPP pro návštěvníky nachystal ukázku nového svářecího vozu Mercedes Unimog a montážního vozu Vrchní stavby. Ten předvede hledání závady a porušení trakčního kabelu. Kromě toho se představí i speciální přístroj, tzv. krab, který měří správný rozchod kolejí. Dorazí i měřící vůz „Pomeranč“, ev. č. 5521 a na akci nebudou chybět ani hasiči DPP.
Pro nejmenší návštěvníky budou nachystány soutěže s pohádkovými bytostmi, sportovní stanoviště, fotokoutek, kreativní workshop nebo exkurz do roku 1933 s historickými postavami v dobových kostýmech. Při odchodu návštěvníci obdrží drobný dárek. Na místě bude možné zakoupit si občerstvení.
Doprava na akci
DPP doporučuje využít pro dopravu na akci pravidelné tramvajové linky č. 20 a 26 nebo autobusové linky č. 119 a 225 do zastávky Vozovna Vokovice.
O vozovně Vokovice
O výkupu pozemku v blízkosti vokovické cihelny rozhodlo Ústřední zastupitelstvo hl. m. Prahy 2. září 1929. Následně 17. července 1930 Elektrické podniky pozemek oficiálně převzaly. Stavební povolení bylo vydáno 21. července 1931 a den na to byla zahájena stavba. Již 6. ledna 1933 byl zahájen provoz na tramvajové trati k vokovické vozovně, a to s linkou č. 23. Návazně bylo 6. března vydáno užívací povolení budov od Ministerstva železnic a 1. května 1933 vozovna Vokovice zahájila pravidelný provoz. Kolejiště vozovny dokonce drželo v tehdejším Československu rekord, když do haly vedlo 30 kolejí. Zajímavostí je i to, že změnou katastrálních hranic patří vozovna pod Veleslavín, ale ze zvyklosti zůstal název vozovna Vokovice.
Vozovnou Vokovice prošly v průběhu její historie skoro všechny typy tramvají, které DPP provozoval v pražské kolejové síti. V současné době je zde deponováno 25 vozů T3R.P a 59 tramvají 15T. Vozovna v zimní sezóně vypravuje v případě potřeby také speciální tramvaj vybavenou speciálním pantografem (sběračem) pro prevenci vzniku námrazy na trolejovém vedení či soupravu s tlačným pluhem pro úklid sněhu z tramvajových tratí. DPP v současné době ve vozovně Vokovice zaměstnává 241 řidičů na hlavní pracovní poměr, 39 řidičů brigádníků, 51 zaměstnanců údržby tramvají a 12 technicko-hospodářských pracovníků.
„Vozovna Vokovice má pro tramvajový provoz zásadní význam. Je jednou ze dvou na levém břehu Vltavy a jediná v oblasti Prahy 6. Z tohoto důvodu je nezastupitelná ve vypravení vlaků v této oblasti. Bez ní by byly nájezdové vzdálenosti výrazně delší. Jsem rád, že vozovna v uplynulých letech prošla zásadními úpravami, které celkově zlepšily pracovní podmínky zaměstnanců. Věřím, že vozovna Vokovice tu bude i za dalších 90 let,“ uvedl Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje.
Ve vozovně Vokovice DPP v uplynulých letech zrealizoval několik modernizačních projektů. Opravil podpěry kolejnic pro nové tramvaje (tzv. kozlíky), v odstavné hale vybudoval novou objízdnou kolej, což sice snížilo kapacitu haly, ale zásadně také snížilo hluk pro okolí při manipulaci s vozidly. Vloni zde DPP postavil novou administrativní budovu, vozovnu vybavil nejnovější technologií poloautomatického plnění písku do tramvají. V současnosti DPP ve vozovně rekonstruuje mycí rám pro tramvaje, který by měl letos na podzim opět fungovat. Kromě toho zde DPP staví stacionární měřící stanice pro bezkontaktní měření tramvajových kol pomocí laserové kamery. Podobné zařízení má DPP kromě Ústředních dílen zatím ve vozovně Pankrác, nicméně jím plánuje vybavit také vozovny v Motole a Hloubětíně (zde v rámci výstavby nové vozovny).
Ve vozovně Vokovice DPP chystá výstavbu lakovacího boxu pro stříkání menších částí tramvají a jejich dílů po menších nehodách. Zajímavostí je, že ve vokovické vozovně lakovna byla, než tuto činnost DPP v minulosti centralizoval ve svých Ústředních dílnách v Hostivaři. Na lakovací box DPP v současnosti soutěží zhotovitele, zprovoznění předpokládá na konci letošního roku. Kromě Ústředních dílen DPP tak budou Vokovice první vozovnou vybavenou lakovacím boxem. „Jedná se o pilotní projekt. Pokud se osvědčí, chtěli bychom lakovacími boxy vybavit i některé další vybrané vozovny,“ dodává Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.
Pro vozovnu Vokovice DPP v současnosti finalizuje projekt na výstavbu dalších dvou lávek pro servisování nízkopodlažních tramvají a v příštím roce by k lakovacímu boxu měl přibýt přípravný box pro laminování, kytování a broušení dílů. Kromě toho DPP připravuje kompletní opravu stávající, dožívající střechy vozovny, tj. jak samotné konstrukce, tak i výměnu krytiny na ploše zhruba 10 tisíc metrů čtverečních. Na zhotovitele této investiční akce DPP připravuje vyhlášení veřejné zakázky.
Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz