DPP získal pravomocné povolení na výstavbu další nové tramvajové tratě Libuš – Nové Dvory

06. 02. 2025

Praha, 6. února 2025 – Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech obdržel pravomocné povolení záměru stavby další nové tramvajové tratě, a to Libuš – Nové Dvory. Jedná se o prodloužení úseku Sídliště Modřany – Libuš, který DPP zprovoznil v květnu 2023. Nová trať Libuš – Nové Dvory bude 1,8 kilometru dlouhá, se dvěma páry zastávek a jednou nácestnou. Bude ukončena blokovou smyčkou. DPP letos vyhlásí veřejnou zakázku na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace v roce 2026 a zprovozněním v roce 2027. Předpokládané stavební náklady této tratě činí cca 1,5 miliardy korun z důvodu rozsáhlých přeložek distribučních vodovodů v rámci akce.

Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory bude začínat ve stávající zastávce Libuš, která během výstavby získá definitivní uspořádání a podobu. Současnou úvrať zde nahradí dvoukolejná trať. V zastávce Libuš DPP v rámci realizace tratě vybuduje také základy podchodu k budoucí stejnojmenné stanici metra D, aby během její výstavby nebyl přerušován provoz tramvají.

Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory

Nová trať dále povede Novodvorskou ulicí severním směrem ke stávajícím autobusovým zastávkám Přírodní. Ty budou nahrazeny novým párem stejnojmenných zastávek sdružených pro tramvaje i autobusy, které budou obsluhovat okolní zástavbu, zejména bloky panelových domů v Mirotické ulici. Trať pokračuje dále severním směrem a za křižovatkou Novodvorské ulice s Chýnovskou bude ukončena blokovou, jednokolejnou, jednosměrnou smyčkou vedenou Novodvorskou, Durychovou, Libušskou a Chýnovskou ulicí. V Durychově ulici DPP vybuduje výstupní a nástupní konečnou zastávku Nové Dvory v blízkosti plánovaného vestibulu metra. 

V Chýnovské ulici, pouze ve směru do centra, tj. do Modřan, vznikne nácestná zastávka Chýnovská. V blokové smyčce v Novodvorské ulici DPP počítá s vybudováním druhé koleje pro odstav tramvají. Zákryt tramvajové tratě v Novodvorské ulici mezi zastávkou Libuš a Chýnovskou ulicí bude v převážné míře tvořen vegetačními pásy ze suchomilných rostlin mimo oblast zastávek a přejezdů, kde bude dlažba nebo asfaltový povrch. Všechny zastávky budou zcela bezbariérové, vybaveny městským mobiliářem včetně informačních panelů.

„Nebývalý rozvoj pražské tramvajové sítě pokračuje! Nově máme pravomocné povolení na dvoukilometrovou trať z Libuše do Nových Dvorů. A to jsme přitom tramvaj do Libuše dovedli z Modřan teprve nedávno! Tady ale nové koleje dávají perfektní smysl – v okolí se chystá rozsáhlá bytová výstavba a po otevření metra D tu vzniknou přestupní uzly ve stanicích Libuš a Nové Dvory. Praha teď zkrátka zažívá dobu tramvajovou. Stavíme trať na Václavském náměstí, nedávno jsme dokončili trať na Pankráci a získali povolení na tratě na Jarov, Strahov, do Malešic a u Muzea. Na Dvoreckém mostě mezitím vzniká nové kolejové spojení Prahy 4 a 5, které bude důležitou součástí našeho klíčového projektu – tramvajového okruhu. A nejen to – už se vyrábí zcela nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T, přičemž první kus je už na světě! Investice do tramvajové dopravy jsou pro nás zkrátka prioritou. Veřejnou dopravu totiž využívá většina Pražanů a naším cílem je, aby byla rychlá, pohodlná a spolehlivá,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Vítám, že jsme se zásadně posunuli v odstranění úzkého dopravního hrdla v podobě úvratě v Libuši. Těším se, že v úseku Sídliště Modřany – Libuš – Nové Dvory budou moci jezdit jednosměrné tramvaje, které jsou pro tuto dálkovou relaci z centra města mnohem vhodnější nežli současné vozy KT8,“ dodává Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory zajistí kapacitní, lokálně bezemisní plošnou obsluhu stávající i připravované zástavby v oblasti Libuše a Nových Dvorů nezávislou na automobilové dopravě. Pro větší část obyvatel bude zajištěno přímé spojení tramvají do centra města, využívané hojně od roku 2023 již z Libuše. Po zprovoznění čtvrté linky metra bude tramvaj také návaznou dopravou na metro D s přestupními vazbami v zastávkách a stanicích Libuš a Nové Dvory.

Investiční akce tramvajová trať Libuš – Nové Dvory je úzce koordinována nejen s přípravou metra D v této oblasti, ale také s rozvojovými projekty výstavby bytových domů plánovanými jak sesterskou městskou Pražskou developerskou společností (PDS), tak i soukromými firmami na Nových Dvorech a v Libuši. Další koordinace proběhla s Pražskou vodohospodářskou společností (PVS), protože součástí výstavby této tramvajové tratě bude také rozsáhlá přeložka vodovodních přivaděčů DN 1200 v Novodvorské ulici v celkové délce téměř dvou kilometrů potrubí dvou paralelně vedených řadů. 

Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz

Otevřít popup