Mazací tramvaj mohou cestující i dopravní fanoušci nadále potkávat v ulicích Prahy i přesto, že nové pražské tramvaje typu 15T jsou již vybaveny mazacím zařízením, a vlastně tak nahrazují primární úkol "mazačky".
Jízdy tohoto pracovního vozu proto nejsou tak časté jako v minulosti, nicméně již tradičně během vánočního období jezdí "mazačka" s výzdobou, v letních horkých a suchých měsících potom pomáhá s kropením zatravněných kolejových pásů.
Abychom plně docenili význam pražské mazací tramvaje, je nutné si připomenout její historii. Původní "kilometry nepolíbená" tramvaj T3CS dorazila do DPP v roce 1965 přímo z výrobního závodu ČKD Tatra. Tím byla zahájena její nová pracovní etapa, která i přes různé stupně údržby, technické úpravy, či kompletní rekonstrukce pokračuje v článcích našeho podnikového časopisu DP kontakt (únor 2015 a prosinec 2016).
Po překonání 120 000 najetých kilometrů v lednu 2016 byla mazačka odstavena do hostivařských Opraven tramvají k pravidelné údržbě. Rozsah údržby se však postupně změnil na rekonstrukci a mazačka se tak dočkala opravy původních dílů i přidání nových vymožeností. Namátkou můžeme zmínit nové dveře, kabeláž pro kamery a v kabině opravenou sedačku či panel pro řidiče.
Nejdůležitější změny jsou však vidět pouhým okem, nový lak a nádrž na vodu. Na co mazačka potřebuje nádrž na vodu? Tramvaje Škoda 15T se dodatečně dovybavují mazacím zařízením, což mazačku „ohrožuje na životě“, proto vznikl projekt kropicího vozu, který v letních měsících zavlaží trávou osazená tramvajová tělesa.
Rekonstruovaná mazačka byla slavnostně představena v tramvajové smyčce na Těšnově v pondělí 19. prosince 2016.
Rozšíření funkcí
Už tehdy dostala mazačka při opravě celou řadu nových funkcí, mimo jiné i nádrž pro zavlažování zatravněných pásů mezi kolejemi. A nyní přibyla další funkce - sledování kvality vzduchu a teploty v reálném čase. Nové čidlo bylo nainstalováno ve spolupráci s projektem Kanárci.cz.
Snímač prachu je umístěn na boční straně tramvaje a při pohledu připomíná obrysové světlo. Uvnitř se ale místo světelného zdroje skrývá laserový snímač prachu. Díky tomu můžete online sledovat aktuální data o smogové situaci v částech Prahy, kudy tramvaj projíždí. Senzory měří koncentraci polétavého prachu (PM2.5), tedy částic o průměru menším než 2,5 mikrometry (µm). Tyto malé prachové částice velice snadno pronikají do plic, a přinášejí tak závažná zdravotní rizika spojená s onemocněním dýchacích cest, ale i kardiovaskulárních chorob. Největším zdrojem polétavého prachu v Praze je automobilová doprava.
Jízdní řády
Jízdní řád pro požadovanou linku není momentálně dostupný.