Popis projektu

Nová tramvajová trať má za cíl doplnění stávající sítě tramvajových tratí v centru Prahy, což významně přispěje ke zvýšení dostupnosti a komfortu cestování městskou hromadnou dopravou v širším centru Prahy.

Propojením stávajících tratí v Jindřišské a Vodičkově ulici na jednom a Vinohradské a Škrétově ulici na druhém konci řešeného území vznikne nové systémové spojení tramvajových tratí, které v současné síti citelně chybí. Vznikne možnost zcela nových trasování linek, které poskytnou přímá spojení v relacích dnes přes geografickou blízkost komplikovaně dostupných a vyžadujících dlouhé pěší docházky či přestupy mezi povrchovou dopravou a hluboko uloženými trasami metra A a B i pro relativně krátké cesty. Pro cestující tak dojde výstavbou krátkého propojení o délce necelého kilometru k zásadnímu zlepšení dopravní obsluhy.

Zdroj vizualizace: Jakub Cigler Architekti

Umístění tramvajové trati přímo na Václavském náměstí je v souladu s celkovou podobou náměstí, která vzešla z urbanisticko – architektonické soutěže v roce 2005, a dle které již byla realizováná spodní část mezi Vodičkovou a Můstkem. Detail uspořádání tramvajové trati podrobně specifikoval aktualizovaný návrh ateliéru Jakub Cigler architekti schválený Radou hl. m. Prahy v roce 2019.

Prostor napojení tramvajové trati přes Wilsonovu ulici přes tzv. Muzejní oázu do Vinohradské ulice byl architektonicky zpracován Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy a procesně je připravován jako koordinovaná akce TT Muzeum. Obě procesně oddělené akce tvoří společný funkční celek s plánovaným dokončením v roce 2027.

Z čistě technického pohledu bude zřízena dvoukolejná tramvajová trať, v prostoru Václavského náměstí však budou koleje od sebe netradičně více vzdáleny a mezi nimi se bude nacházet pás pro pěší. Mezi stávajícím stromořadím a tramvajovými kolejemi vzniknou po obou stranách nová stromořadí s celkem 67 novými stromy.

Vedení tramvajové tratě vyvolá mimo jiné změny v umístění vstupů do podchodů metra ve středu a na horním konci náměstí. Na základě usnesení Rady hlavního města Prahy jsou v rámci projektu tramvajové trati řešeny všechny plochy, do kterých stavba trati zasáhne, což zahrnuje v zásadě prostor původních vozovek a středového pásu včetně podzemních sítí a zařízení. 

Zdroj vizualizace: Jakub Cigler Architekti

Mezi vyvolanými součástmi akce jsou rovněž dva zásadní objekty pod povrchem s významným vlivem na dobu výstavby. Prvním z nich je nová retenční nádrž, která v návaznosti se standardy hospodaření s dešťovou vodou bude umístěna ve středu náměstí a bude sloužit k akumulaci dešťových vod a jejich následnému využití pro zalévání stromořadí na náměstí. Druhou je oprava stropní desky vestibulu stanice metra Muzeum, který pochází z první poloviny 70. let a je zatížen intenzivní dopravou, což již způsobilo potřebu dílčích zesílení. Před výstavbou tramvajové trati bude v dotčené části provedena rozsáhlejší oprava.

Okénko do historie: Tramvaje již na Václavském náměstí jezdily

Tramvajová trať byla součástí náměstí po desítky let, přičemž byla ponechána v provozu i po zprovoznění trasy metra A pod náměstím v roce 1978. K jejímu zrušení bez náhrady pro místní spojení došlo až v roce 1980. Prakticky ihned se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením tramvajové trati na Václavském náměstí zhoršila. Zejména v běžném provozu i při operativních odklonech a výlukách chybělo propojení v horní polovině náměstí do Vinohradské ulice, které navrhovalo obnovit mnoho studií, některé již několik let po zrušení trati. Současný projekt je pečlivě sladěn s vybranou architektonickou podobou celého náměstí, které má díky architektonické soutěži jasně definovanou podobu na další desetiletí.  

Nově budovaná infrastruktura v majetku hlavního města Prahy realizovaná v rámci projektu tramvajové trati na Václavském náměstí je procesně zajištěna odborem investic hlavního města Prahy, byť technicky musí být součástí akce. Plochy současných chodníků jsou upravovány v rámci navazující akce Technické správy komunikací. Dále v prostoru Václavského náměstí probíhají koordinované akce jiných investorů, zejména vodovody (Pražská vodohospodářská společnost) a kabelové trasy nízkého napětí (Pražská Energetika), tyto přeložky sítí byly zahájeny v předstihu již na jaře 2024. Ke změnám dojde i v podchodech metra v polovině a na horním konci Václavského náměstí, kde proběhne obnova podhledů jako samostatná navazující akce, v podchodu Muzeum pak bude zřízeno i nové středisko dopravních informací a WC.

Po dokončení stavby dojde k úpravě linkového vedení tramvají a ke zřízení nových zastávek. Předpokládané uspořádání v detailu centra města je znázorněno na obrázku níže, celkový návrh linkového vedení po dokončení stavby zpracovala organizace ROPID a je ke stažení na tomto odkaze ve formátu PDF.

Kompletní dokument je potom ke snažení na webu ROPID.

Výřez ze schématu linkového vedení, které naleznete pod odkazem níže.

Přehledná situace tramvajové trati na Václavském náměstí a tramvajové trati Muzeum (formát PDF). Zdroj: DPP.

 

Otevřít popup