Popis projektu

Záměr Elektrifikace linky 131 počítá s realizací trolejového vedení v úseku Bořislavka – Zelená, zbytek trasy od zastávky Zelená až na Hradčanskou a krátký úsek v Evropské (v klesání) budou pojížděny v režimu na baterii. Díky bateriové technologii není nutno zřizovat trolejové vedení v celé trase a lze se tak vyhnout některým složitějším lokalitám. V odstavech linky 131 v terminálu Bořislavka bude k dispozici trolejové vedení sloužící k nabíjení trolejbusů v průběhu provozních přestávek. Napájení trolejového vedení bude zajištěno z nové měnírny Matěj v prostoru mezi ulicemi Na Štáhlavce a Na Míčánce, přičemž měnírna bude citlivě vsazena do svažitého terénu tak, aby co nejméně vizuálně překážela okolní zástavbě. 

Celkem by mělo vzniknout přibližně 7 km nového trolejového vedení (měřeno jednosměrně), což představuje přibližně polovinu délky celé linky. Tak jako u všech projektů elektrifikace, bude i v rámci tohoto projektu kladen důraz na slučování trakčních stožárů se stožáry veřejného osvětlení tak, aby nevznikal zbytečně les nových stožárů. Na základě jednání s Městskou částí Praha 6 bude rovněž snahou Dopravního podniku realizovat prostorově co nejsubtilnější stožáry, zejména v citlivé lokalitě křižovatky u Svatého Matěje.

Linka 131 v zastávce Sušická
Foto: DPP – Petr Vítů

Cestující, ale i obyvatelé Bořislavky, Hanspaulky, Dejvic a Bubenče se tak mohou těšit na nové tišší a bezemisní bateriové trolejbusy, díky kterým by mělo být cestování náročným stoupáním mnohem komfortnější. Stávající autobusová linka 131 se změní na trolejbusovou linku 51.

Projektová dokumentace byla v roce 2024 dopracována a v červnu 2024 byla podána žádost o vydání společného povolení na Dopravní a energetický stavební úřad. Po získání pravomocného společního povolení se předpokládá zahájení příprava prováděcí dokumentace k výběru zhotovitele stavby. Samotné stavební práce jsou v prostoru Šárecké ulice, kterou částečně využívá i linka 131, úzce koordinovány i s dalšími záměry Technické správy komunikací. Předpoklad realizace stavby je v optimálním případě rok 2025, přičemž samotné stavebné práce by neměly znamenat pro obyvatele žádné zásadnější omezení, jelikož pro výstavbu trolejbusové tratě postačují pouze lokální menší zábory.

Projektová dokumentace:

Vzhledem k novým možnostem spolufinancování z tzv. Národního plánu obnovy bude připravena žádost o podporu pro spolufinancování nabíjecí infrastruktury. Výše příspěvků může dosáhnout až 100 % uznatelných nákladů. Předpokládané investiční náklady činí cca 260 mil. Kč.

Jak projekt zasáhne do zeleně?

  • Projekt Elektrifikace linky 131, podobně jako většina již realizovaných a také připravovaných elektrifikačních projektů Dopravního podniku hl. m. Prahy se snaží zasahovat do stávají zeleně jen naprosto minimálně a pouze v nezbytně nutném rozsahu.
  • Při přípravě projektu elektrifikace je vždy důsledně zvažováno, kde a jakým způsobem umisťovat stožáry trakčního vedení, které jsou v naprosté většině kombinovány s veřejným osvětlením, aby tím byl minimalizován potřebný počet stožárů v ulicích a nevznikal tak les nových stožárů. Samozřejmě v některých místech je z technických důvodů počet stožárů vyšší, než by byl, kdyby tam bylo pouze veřejné osvětlení. I v těchto případech je však voleno řešení vždy s ohledem na co nejnižší potřebný počet.
  • Projekt elektrifikace linky 131 bude jedinečný i tím, že pro citlivou lokalitu Hanspaulky bude snaha řešit co nejsubtilnější (nejužší) stožáry v rámci přípustných technických parametrů. Jedná se o společný zájem Dopravního podniku i městské části Praha 6.
  • Záměr elektrifikace linky 131 prošel řádným procesem posouzení ze strany všech zákonně určených orgánů státní správy i samosprávy. Otázka posouzení problematiky vlivu stavby na zeleň je předmětem tzv. koordinovaného závazného stanoviska Magistrátu hl. m. Prahy podle § 176 stavebního zákona. V rámci tohoto stanoviska Odbor ochrany prostředí MHMP v bodě III. Stanoviska důsledně prověřil rozsah nezbytně nutného kácení a zásahů do zeleně. Příslušné stanovisko přikládáme.

Koordinované závazné stanovisko MHMP

Jak tedy projekt ovlivní zeleň?

KÁCENÍ JEN V NEZBYTŇE NUTNÉM ROZSAHU

Celkem je povoleno k vykácení 6 stromů, jejichž parametry podléhají povolení Odboru ochrany prostředí MHMP. Takové povolení musí být vydáno pro dřeviny, jejichž průměr ve výšce 130 cm na zemí odpovídá určitým hodnotám. Povolení ke kácení bylo vydáno celkem pro:

  • 1x javor klen o obvodu kmene 100 cm, na parc. č. 1281/234 k.ú. Vokovice (přímo u terminálu metra Bořislavka)
  • 2x třešeň pilovitá o obvodech kmene 63 a 79 cm, které jsou součástí stromořadí v ul. Na Pískách na parc. č. 4090, k.ú. Dejvice
  • 3x jasan ztepilý o obvodech kmene 80 – 95 cm na parc. č. 2913/1 k.ú. Dejvice, v místě budoucí měnírny.

Dále bylo výše uvedeným povolením povoleno k vykácení porostu dřevin o ploše 350 m2, rovněž na parcele č. 2913/1 k.ú. Dejvice. Na části této parcely by měla vzniknout měnírna pro napájení trolejového vedení. Dopravní podnik však i na základě diskuzí s městskou částí Praha 6 vynaložil veškeré úsilí, aby byla měnírna zasazena do území co nejcitlivěji, aby nejen funkčně, ale i vizuálně co nejméně překážela okolní zástavbě. Proto je měnírna polozapuštěna do svažitého terénu a její okolí bude co nejvíce opět ozeleněno. Předpokládá se rovněž osazení popínavé zeleně přímo na viditelné části fasády měnírny, čímž by mělo být dosaženo vhodné včlenění stavby do okolní zeleně. Kolem měnírny nejsou řešeny ani zbytečné ploty, či jiné bariéry, aby území zůstalo co nejvíce prostupné.

Lokálně dojde také k odstranění nižšího porostu, často náletových dřevin, které nepodléhá stanovení příslušného orgánu. Neznamená to však plošné odstranění zeleně, ale pouze lokální zásahy v nezbytném rozsahu. Takové zásahy mohou nastat zejména na parc. č. 4177/1 k.ú. Dejvice, kde zasahuje souvislý porost. Bude se však jednat pouze o zcela lokální zásahy pro nutný výkop základu stožáru. I v těchto případech však bude Dopravní podnik postupovat nad rámec zákonné úpravy, kdy ve zvlášť citlivých případech bude úzce komunikovat s Městskou částí Praha 6.

Veškeré zásahy, které budou provedeny z důvodu dočasného záboru kvůli samotným stavebním pracím, budou uvedeny do původního stavu. Trávní porosty budou obnoveny a bude-li to možné, dojde i k obnově keřů či nižšího porostu. Tyto položky budou součástí rozpočtu, který bude předmětem zadávacího řízení pro výběr zhotovitele stavby.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI KÁCENÍM A PROŘEZEM?

V rámci Elektrifikace linky 131 bude docházet k nezbytně nutným lokálním prořezům zeleně, jejichž porost již nebezpečně zasahuje do průjezdného profilu komunikace. Je však potřeba zdůraznit, že tato činnost vyplývá ze zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny a jedná se o povinnost, kterou musí správce komunikace zajistit BEZ OHLEDU na to, zda je v místě trolejbus či nikoliv. Po současných komunikacích je vedena veřejná doprava – autobusová linka 131 (v dílčích částech i další linky) a tuto činnost by správce komunikace měl průběžně zajišťovat.

Nejenom v Praze se však často stává, že tato činnost přejde pod určitou investiční akci, která je v daném místě realizována, a to se rovněž stalo i v případě projektu Elektrifikace linky 131. Nicméně je nutno zdůraznit, že i bez realizace tohoto projektu, by mělo průběžně docházet k prořezům zeleně u veřejných komunikací tak, aby byl zajištěn bezpečný průjezd všech vozidel provozovaných na veřejných komunikacích. V současnosti tedy např. i autobusů linky 131.

JAKÉKOLIV ZÁSAHY DO ZELENĚ PROVÁDÍ ODBORNÁ FIRMA

Veškeré nezbytné zásahy do zeleně provádí v rámci investiční akce vždy odborná firma, přičemž po ukončení prací dochází ze strany příslušného správce pozemků také ke kontrole stavu zeleně.

 

Otevřít popup