Historie trolejbusové dopravy na Hanspaulce

První trolejbusová trať v Praze vznikla v roce 1936 a vedla právě od Svatého Matěje k Vozovně Střešovice. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 28. srpna 1936 a o den později již byla trať označená písmenem K v pravidelném provozu. Jednalo se o 3,6 km dlouhou trať, která měla kromě provozního i zkušební charakter. V této době totiž nebyly v Československu žádné aktuální zkušenosti s provozem trolejbusů.

Trolejbusová linka K v roce 1936
Archiv DPP

Trať byla proto vybrána tak, aby její profil byl převážně kopcovitý, měl optimální délku, kvalitní povrch vozovky a rovnoměrné dopravní zatížení. Na trať se zprvu vypravovaly tři trolejbusy, každý od jiného výrobce (Škoda, Tatra a ČKD – Praga). Tím se docílil zkušební provoz nejen tratě, ale samotných vozidel s odlišnou technikou. Od 14. února 1938 byl na Bořislavce zřízen spojovací oblouk, díky kterému mohly být zavedeny vložené spoje v úseku Bořislavka – Svatý Matěj, kde docházelo k vyšší přepravní poptávce. Trolejbusová linka K byla z úsporných důvodů nakonec od 16. dubna 1942 zkrácena právě jen do tohoto úseku a úsek Bořislavka – Vozovna Střešovice byl už pouze manipulační. 

 Zajímavosti:

  • V roce 1947 byla trolejbusová linka přeznačená na linku č. 51. Bez výraznějších problémů byla trať provozována až do 1. července 1959, kdy byl na ní zastaven provoz.
  • K plánovanému rozšíření tratě od Svatého Matěje dále do Bubenče a na Nádraží Střed (dnešní Masarykovo nádraží) i přes realizované stavební práce na části trati již bohužel nikdy nedošlo. 
  • Zajímavostí tratě Svatý Matěj – Střešovice je, že byla jako jediná zcela izolovaná od ostatních trolejbusových tratí v Praze
  • Nyní po více jak šedesáti letech se linka 51 ke Svatému Matěji opět vrátí, ale již ve formě moderních bateriových trolejbusů, které jsou mnohem flexibilnější a úspornější, než jejich dávní předchůdci. 
     
Otevřít popup