Záměr Elektrifikace linky 176, která se v budoucnu změní na trolejbusovou linku 53, počítá s výstavbou trolejového vedení přibližně v úseku od Dienzenhoferových sadů na smíchovském předmostí Jiráskova mostu až do konečné zastávky Stadion Strahov. Krátká nabíjecí trolej pak vznikne i na Karlově náměstí přímo nad stávajícím zálivem odstavů linek 148 a 176. Tu budou moci využívat trolejbusy při čerpání přestávky během prostoje mezi jednotlivými spoji.
V táhlém stoupání ze Smíchova až na Strahov tak již nebudou místní obyvatelé zatěžováni hlučnými a emise produkujícími autobusy, které toto táhlé stoupání musí v současnosti zdolávat. U stadionu Strahov bude zároveň probíhat úzká koordinace i s dalším připravovaným projektem a tím je tramvajová trať z Malovanky na Strahov. Již v blízké budoucnosti by v místě dnešní rozlehlé betonové plochy měl vzniknout moderní přestupní terminál mezi tramvajemi, trolejbusy a doplňkově ještě také i autobusy. V rámci tohoto terminálu vzniknou mimo jiné nabíjecí stání i pro bateriové trolejbusy budoucí trolejbusové linky 53 a zároveň zde bude doplněno trolejové vedení pro průjezd linky 191 (budoucí trolejbusové linky 56), jejíž projekční příprava také probíhá.
Linka 176 v zastávce Jiráskovo náměstí
Foto: DPP – Petr Hejna
Pro napájení trolejového vedení na lince 53 budou sloužit dvě měnírny. Stávající tramvajová měnírna Hřebenka bude doplněna o trolejbusovou technologii a nově vznikne měnírna na Strahově, přičemž jak měnírna Hřebenka, tak i nová měnírna na Strahově bude již připravena pro napájení nejen trolejbusové linky 53, ale i budoucí trolejbusové linky 56 (dnešní autobusová linky 191) a budoucí tramvajové trati Malovanka – Strahov. Dopravní podnik tak i v tomto případě využívá v maximální možné míře své vnitřní synergie s cílem co nejefektivnějšího zajištění provozu nejen z provozně-technického, ale i finančního hlediska.
Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena prostřednictvím již existující tramvajové napájecí infrastruktury z měnírny Perštýn.
Celkem by mělo vzniknout přibližně 7,7 km nového trolejového vedení (měřeno jednosměrně), přičemž s ohledem na kopcovitý ráz linky 176, vznikne trolejové vedení přibližně v 70% délky linky. Tak jako u všech projektů elektrifikace, bude i v rámci tohoto projektu kladen důraz na slučování trakčních stožárů se stožáry veřejného osvětlení tak, aby nevznikal zbytečně les nových stožárů. Ve stísněných poměrech ulic Elišky Peškové, Preslova a částečně i ulice V Botanice bude snahou Dopravního podniku kladně projednat možnost realizace tzv. závěsů pro trolejové vedení na fasádách budov, aby nemuselo dojít ke vzniku nových stožárů v prostoru chodníků. K tomuto kroku je nutno oslovit větší množství vlastníků dotčených nemovitostí, a především je ujistit, že instalací kotvy závěsu pro nosnou síť, nevzniká pro jejich nemovitost žádná zásadní překážka pro případ budoucí rekonstrukce fasády apod. Veškeré náklady na realizaci, provoz a údržbu těchto zařízení nese Dopravní podnik jakožto budoucí správce.
Cestující, ale i obyvatelé Smíchova a Strahova se tak mohou těšit na nové tišší a bezemisní bateriové trolejbusy, díky kterým by mělo být cestování náročným stoupáním mnohem komfortnější. Stávající autobusová linka 176 se změní na trolejbusovou linku 52. Elektrifikací nedochází k žádné změně trasy a ani provozních parametrů linky.
Projektová dokumentace byla v roce 2023 dopracována a v září 2023 byla podána žádost o vydání společného povolení Speciální stavební úřad Magistrátu hl. m. Prahy. Vzhledem k administrativním komplikacím způsobených skutečností, že řada vlastníků dotčených nemovitostí se zdržuje v zahraničí, a přechod na nový stavební zákon způsobily, že se vydání povolení záměru protáhlo až do léta 2024, přičemž toto povolení nabylo právní moc v listopadu 2024.
Za účelem dohnání způsobeného zpoždění v přípravě byla již v průběhu roku 2024 zpracována prováděcí dokumentace záměru, a na přelomu let 2024 a 2025 by měla proběhnout veřejná zakázka za účelem výběru zhotovitele i obstaratele stavby. Pokud vše půjde bez větších komplikací, stavební práce by mohly být zahájeny na jaře roku 2025 s cílem dokončení nejpozději do 30. června 2026. Samotné stavebné práce by neměly znamenat pro obyvatele žádné zásadnější omezení, jelikož pro výstavbu trolejbusové tratě postačují zpravidla lokální menší zábory.
Vzhledem k novým možnostem spolufinancování z tzv. Národního plánu obnovy bude připravena žádost o podporu pro spolufinancování nabíjecí infrastruktury. Výše příspěvků může dosáhnout až 100 % uznatelných nákladů. Předpokládané investiční náklady činí cca 320 mil. Kč.
Základní parametry projektu:
vznikne cca 7 625 metrů jednostopé délky trolejové vedení, cca 119 metrů nabíjecích trolejí,
přibližně 3 335 metrů napájecího vedení a 241 ks nových trakčních stožárů (v převážné většině formou kombinovaných stožárů trakčního vedení a veřejného osvětlení) – většina z nich nahradí stávající stožáry VO, takže celkový nárůst bude jen malý.
trolejové vedení v úseku Janáčkovo nábřeží (Dienzenhoferovy sady) – Smíchov (Elišky Peškové, Preslova, Matoušova, V Botanice, náměstí Kinských) – Holečkova – Zapova – Švédská – Na Hřebenkách – Turistická – Strahov,
nabíjecí stopy s celkem 4 dobíjecími stáními:
4 nabíjecí stání v kusé stopě na Karlově náměstí podél nákupní galerie Atrium,
další nabíjecí stání vzniknout na Strahově v koordinaci s budoucím záměrem tramvajové trati Malovanka - Strahov,
napájení trolejového vedení zajišťují tři měnírny:
nová měnírna Strahov,
rozšířená měnírna Hřebenka,
stávající měnírna Perštýn.
Jízdní řády
Jízdní řád pro požadovanou linku není momentálně dostupný.