Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci.
Informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Informací podle tohoto zákona není počítačový program. Zveřejněnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s možností dálkového přístupu nebo umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona. Doprovodnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například informace o její existenci, původu, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších důležitých rysech).
Pokud žadatel nežádá ústně, pak písemnou žádost o poskytnutí informace.
Nepovinný formulář žádosti o informace. Není podmínkou, aby byla žádost podána prostřednictvím tohoto formuláře.
Hrazení nákladů dle zákona:
Při vyzvání žadatele k převzetí požadovaných informací je mu zároveň písemně sdělena výše úhrady. Tuto částku žadatel uhradí v hotovosti v pokladně Dopravního podniku hl.m. Prahy, akciové společnosti při převzetí poskytovaných informací nebo bankovní převodem na číslo účtu 1930731349/0800, variabilní symbol 60251. V případě platby bankovním převodem bude informace vydána až po ověření úhrady příslušných nákladů u odpovědného zaměstnance (finanční účetní).
Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí, povinný subjekt žádost odloží. Po dobu vyřizování stížnosti proti výši požadované úhrady lhůta neběží.
Při vyřizování žádostí o poskytnutí informace jsou dle ustanovení § 6 a § 14 zákona č. 106/1999 Sb., stanoveny tyto lhůty:
O prodloužení lhůty a okolnostech musí být žadatel před uplynutím 15 denní lhůty vyrozuměn.
Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti (dále jen „rozhodnutí o odmítnutí žádosti"), s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění.
Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen „stížnost") může podat žadatel,
Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše o ní povinný subjekt písemný záznam.
Stížnost se podává u povinného subjektu, a to do 30 dnů ode dne
O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán.
Povinný subjekt předloží stížnost spolu se spisovým materiálem nadřízenému orgánu do 7 dnů ode dne, kdy mu stížnost došla, pokud v této lhůtě stížnosti sám zcela nevyhoví tím, že poskytne požadovanou informaci nebo konečnou licenční nabídku, nebo vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
Nadřízený orgán při rozhodování o stížnosti podle písm. a), b) nebo c) přezkoumá postup povinného subjektu a rozhodne tak, že
Nadřízený orgán při rozhodování o stížnosti podle písm. d) přezkoumá postup povinného subjektu a rozhodne tak, že
Nadřízený orgán o stížnosti rozhodne do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena. Rozhodnutí se oznamuje žadateli a povinnému subjektu.
Nadřízeným orgánem je Úřad pro ochranu osobních údajů.
Dle zákona č. 106/1999 Sb., nejsou žádné sankce za nedodržení povinností stanoveny.
Právní odbor 900200.
1. ledna 2020