Tramvajová trať propojí stávající tramvajové tratě v Jindřišské a Vodičkově ulici s tratěmi ve Vinohradské a Škrétově. Toto propojení umožní pestřejší směrové trasování tramvajových linek a vytvoření nových přímých spojení v relacích, kde desítky let chybí a cestování MHD je zde komplikované. Procesně o výstavbě tramvajové trati rozhodla svým usnesením Rada hl. m. Prahy v roce 2019, realizací stavby byl následně pověřen Dopravní podnik hl. m. Prahy. Zřízení trati je realizací dlouhodobé snahy o doplnění chybějících spojení MHD v centru Prahy.
Nová podoba Václavského náměstí byla určena architektonickou soutěží již v roce 2005, kdy byly vítězným návrhem definovány základní principy – výrazná redukce parkování a ploch pojížděných automobily, rozšíření chodníků, zdvojení stromořadí a znovuzavedení tramvajové dopravy v horní polovině Václavského náměstí. Konkrétní podoba umístění kolejí v jízdních pruzích automobilové dopravy byla stanovena doplňující studií v roce 2019.
Stavební řešení musí respektovat vítěznou architektonickou studii, podle které ostatně již byla v nedávné době rekonstruována spodní polovina náměstí. Období diskusí o podobě Václavského náměstí již proběhlo v době architektonické studie, ohledně tramvajové trati pak v rámci aktualizační studie v roce 2019, která směřovala ke zpřesnění aktuálních požadavků z hlediska kvalit veřejného prostoru, modrozelené infrastruktury a dopravy včetně tramvajové trati. Podle této aktualizace pak byl projekt zadán ze strany Rady hl. m. Prahy. V současné době již je akce ve stádiu realizace a řádně projednané technické řešení je jednoznačně definováno.
Tramvajová trať bude realizována s kolejemi v jízdních pruzích pro automobily, pohyb tramvají bude tedy jasně definován a výškově oddělen od chodníků a není důvod předpokládat kolize s chodci. Projekt přinese proti původnímu stavu výrazné rozšíření ploch pro pěší a současně zkrácení přechodů pro chodce, které dnes vedou přes více jízdních pruhů a nově budou vždy křížit jen jeden jízdní pruh. Pohyb pěších tak bude bezpečnější než ve stavu před realizací projektu.
Václavské náměstí je tradičním prostorem pro občanská setkání, což projekt nenarušuje. V případě konání velkých akcí, ať již plánovaných či spontánních je v případě neprůjezdnosti samozřejmě možné i přerušení tramvajového provozu a odklon dotčených linek. Toto téma bylo prověřováno již v aktualizaci architektonické studie v roce 2019. Dále je třeba zdůraznit, že nové stavební řešení Václavského náměstí poskytuje nový široký prostor pro pěší ve středu náměstí i rozšíření chodníků, jistě tedy bude v případě menších setkání nebo dočasných akcí možná i jejich realizace bez přerušení provozu.
Metro je páteřním dopravním prostředkem s ideálním využitím pro delší cesty, například z okrajových čtvrtí do centra. Pro kratší cesty v širším centru města se však již výhoda rychlosti a segregace metra ztrácí, neboť samotná jízda metrem tvoří jen malou část z cestovní doby a většinu času zabírá docházka na metro a u trasy A také samotný vstup do hluboko založené stanice. Tramvajová trať umožní zkrácení a zjednodušení cest vyžadujících dnes delší pěší docházku, přestože jsou geograficky blízké, příkladem může být třeba cesta z Vinohrad na Masarykovo nádraží. Díky stále rostoucímu podílu nízkopodlažních tramvají nová trať také napomůže rodičům s kočárky a osobám se sníženou pohyblivostí.
Tramvajová trať na Václavském náměstí byla zrušena na konci roku 1980, tedy více než dva roky po zahájení provozu metra trasy A, která jezdí od srpna 1978. V letech 1979 a 1980 zde byly tramvaje stále využívané. Důvod je znovu zavést tak v podstatě vznikl již dnem zrušení trati, což se projevilo četnými diskusemi o znovuzavedení a projekty obnovení, které byly diskutovány již od poloviny osmdesátých let včetně několika vážných námětů. K samotné výstavbě se přistupuje po zralých úvahách až současně s revitalizací náměstí. Trať pomůže vytvořením léta chybějících spojení, která jsou s využitím metra komplikovaná a současně vznikne objízdná trasa pro případy výluk a rekonstrukcí tratí v centru, pro které dnes chybí objízdné trasy.
Veškeré změny zeleně vychází z architektonického návrhu, nikoliv z umístění tramvajových kolejí. Podoba Václavského náměstí byla definována vítězným architektonickým návrhem v roce 2005, který určil odstranění čtyř záhonů v horní polovině náměstí a výsadbu dvou nových stromořadí, následkem čehož budou na náměstí místo dnešních dvou hned čtyři řady stromů v rozšířených chodnících. Stromy jsou kvalitnější formou zeleně s potenciálem delší životnosti, poskytují proti záhonům výrazně větší ekosystémové služby. V rámci projektu je důsledně řešeno i hospodaření s dešťovou vodou z prostoru náměstí, která bude využívána k zavlažování stromů. Celkový počet nově vysazených stromů je 67 ks, stávající stromy budou všechny ponechány.
Václavské náměstí má ve své nové podobě sloužit hlavně pěším, což bylo již jednou ze vstupních podmínek architektonické soutěže. Proto je průjezdná doprava soustředěna do jediného koridoru a automobilová doprava omezena jen na nezbytnou míru dopravní obsluhy území. Tramvaje tak sice pojedou společně s auty, ale jejich počet s ohledem na snížení počtu autem dostupných cílů poklesne, což ukázala již provedená rekonstrukce spodní části náměstí, kde také bývaly široké jízdní pásy a mnoho šikmých parkovacích stání a dnes se jedná o zklidněný prostor.
V rámci projektu skutečně dochází k významnému omezení parkovacích míst, nikoliv však vinou výstavby tramvajové tratě, ale na základě závazného architektonického návrhu podoby náměstí. Ten vychází z výsledků architektonické soutěže, jejímž cílem byla právě přeměna náměstí na prostor určený hlavně pěším s redukcí automobilového provozu. Na náměstí je ponechán provoz pouze dopravní obsluhy a zásobování s vyhrazenými místy k těmto účelům. Návštěvníkům Václavského náměstí bude sloužit primárně MHD, automobily však bude možné i nadále v blízkosti náměstí zaparkovat například v garážích Muzeum (dříve Slovan) ve Wilsonově ulici.
Při zpracování projektu byly provedeny řádné dopravně – inženýrské výpočty včetně návrhu linkového vedení MHD a propočtů předpokládaných intenzit využití tramvajových linek využitím modelu dopravy. Při uvážení předpokládaných nejistot ve výpočtech lze konstatovat, že tři tramvajové linky na nové trati budou optimálně využity. Tomu ostatně nasvědčuje i jejich trasování, kdy budou vytvořeny logické a přímé vazby vyžadující dnes přestupy a delší pěší docházky.
Samotná výstavba kolejiště a úpravy povrchu tak dlouhou dobu netrvají. Podmínkou zřízení tramvajové trati je však realizace vyvolaných a souvisejících přeložek a úprav inženýrských sítí a dalších stavebních objektů. Zásadní je v tomto ohledu oprava stropní desky podchodu stanice metra Muzeum, která byla vybudována v počátku 70. let minulého století a po desetiletích zatížení silničním provozem vyžaduje její stav celkovou opravu. Ta musí být provedena před výstavbou tramvajové trati po etapách tak, aby byly vždy zachovány alespoň dva pruhy Wilsonovy ulice (tzv. „magistrály“) před Národním muzeem. Další časové náročnou částí výstavby je např. zřízení retenční nádrže k zachytávání dešťových vod v polovině náměstí, která je nezbytná z důvodu aktuální legislativy ohledně hospodaření s dešťovými vodami. Veškeré práce je dále nutno realizovat po etapách při zachování dopravní obsluhy a provozu náměstí, které nelze celé uzavřít.
Ano, v polovině roku 2027 bude zahájen tramvajový provoz na celém propojení přes Václavské náměstí a dále do Vinohradské ulice. Úsek trati přímo na Václavském náměstí a křížení Wilsonovy ulice je součástí akce TT Václavské náměstí realizované v letech 2024 – 2027 a napojení z muzejní oázy přes Legerovu ulici je předmětem koordinované akce TT Muzeum, která bude realizována v letech 2025 – 2027.
Výhodou tramvajové dopravy je využití synergie s existující tramvajovou sítí, kdy tramvaje z nové trati dále pokračují po navazujících stávajících tratích. Realizací krátké tramvajové trati tak vznikne mnoho dnes chybějících přímých spojení a tím výrazně lepší nabídka MHD v širším centru Prahy. Jakýkoliv silniční dopravní prostředek by tuto možnost nedokázal na Václavském náměstí nabídnout, protože by po silniční síti případná linka neměla kam smysluplně pokračovat.
Při přípravě výstavby tramvajové trati na Václavském náměstí byl kladen důraz na maximální koordinaci se všemi dalšími záměry v území. Společně tak během let 2024 – 2027 proběhnou v území také práce na vodovodech, kanalizaci, rozvodech elektrické energie či stavební úpravy v podchodech metra a obnova povrchů chodníků. Větší část těchto aktivit je soustředěna v rámci akce TT Václavské náměstí, dílčí činnosti s tramvajovou tratí přímo nesouvisející jsou pak realizovány jako samostatné akce jiných investorů (Odbor investiční MHMP, TSK hl. m. Prahy, Pražská vodohospodářská společnost, Pražská Energetika atd.). Po dokončení stavby by měl nový stav zůstat po desetiletí nenarušen.
Stavba tramvajové trati se zahajuje až na konci června 2024. Od začátku května 2024 nicméně probíhá koordinovaná akce přeložek a úprav vodovodních řadů, akce Pražské vodohospodářské společnosti, a.s. (PVS), která obsahuje přeložky vodovodů nezbytné k realizaci v předstihu před zahájením stavby tramvajové trati. Dále také již od května probíhají na různých místech Václavského náměstí koordinované obnovy kabelových tras Pražské energetiky (PRE).
Tramvajová doprava musí z hlediska hluku a vibrací splnit legislativní požadavky, které jsou přísnější než u silniční dopravy. Po dokončení stavby nedojde ke zhoršení hluku a vibrací v předmětné lokalitě, díky zlepšení povrchu vozovek a snížení poštu jízdních pruhů lze naopak očekávat zlepšení. V rámci projektu byla zpracována příslušná posouzení a během výstavby bude situace monitorována.
Ano, doplnění nového propojení sítě v centru napomůže plynulosti tramvajového provozu, a to nejen lepším trasováním linek v trvalém stavu, ale také v případě mimořádných situací či plánovaných výluk. Trať na Václavském náměstí umožní například některými linkami lépe objet Ječnou ulici v případě jejího uzavření při budoucí celkové rekonstrukci.
Pracovní doba stavby určená příslušnými úřady v rámci povolovacího procesu je od pondělí do neděle vždy od 7.00 do 18.00 hodin a je plně využívána. V prostoru u magistrály probíhá od července 2024 po etapách sanace stropních desek podchodu stanice metra Muzeum, nikoliv pouhá oprava vozovek jako je obvyklé u silničních staveb. Proto jsou práce prováděny nejen shora, ale jedná i ze spodní strany konstrukce, přičemž při některých činnostech prováděných z podzemí nelze současně vykonávat práce na povrchu.