Elektromobilita je pojem, který je v současnosti často používaný v řadě oblastí. Náhrada spalovacího motoru elektromotorem představuje jednu s z nejefektivnějších cest, jak snížit energetickou náročnost dopravy a zlepšit celkovou energetickou bilanci a naplnit tak dlouhodobé cíle v oblasti snižování emisí CO2 a hlukové zátěže. Technologický pokrok v oblasti baterií posunul možnosti využití elektrobusů, nicméně pořád je nutno počítat s celou řadou limitů jako například kapacita baterií, doba potřebná k nabíjení a další, které neumožňují nasazovat libovolně a zcela bez rozmyslu elektrobusy na jakoukoliv linku. Naopak jako technicky i provozně nejvhodnější se jeví kombinace tradičních trolejbusů a moderního bateriového provozu – neboli tzv. bateriových trolejbusů. Pouze tato kombinace dokáže zdolat specifika provozu v podmínkách Prahy, mezi které patří:
Velmi členitý terén Prahy - autobusy zdolávají řadu stoupání a klesání na své trase, rozdíl mezi hladinou Vltavy a nejvýše položenými místy je přes 230 m.
Dlouhé linky s vysokým denním proběhem - délka linek často překračuje 20 km, denní proběh činí mnohdy přes 300 km/den.
Vysoká přepravní poptávka a intenzivní provoz – narozdíl od mnoha jiných měst (vč. západní Evropy) mají autobusové linky v Praze často velmi krátký interval, jsou na ně nasazována kloubová vozidla a nemají dostatek času na konečných zastávkách, aby se třeba elektrobusy mohly dlouze nabíjet.
Dlouhá doba denního provozu – denní provoz trvá od 4:30 do 0:30, poslední autobusy zatahují do garáží až kolem půl druhé v noci. Oproti menším městům s kratším rozsahem provozu tak není dostatečný prostor k nabíjení ani během nočního období.
Flotila 1200 autobusů – jakoukoliv změnu nelze realizovat rychle, ale jde o postupný proces.
Klimatizace a topení elektricky – v mnoha městech sice elektrobusy jezdí, avšak topení či klimatizaci mají zajištěnou naftovým agregátem z důvodu vysoké spotřeby těchto součástí (např. topení v zimním období zvyšuje spotřebu až o 100 %). Pokud však elektrobus topí naftovým agregátem, nejedná se o čisté vozidlo. Cílem DPP je však plně bezemisní vozidlo.
Díky moderní technologii dynamického nabíjení lze efektivně elektrifikovat dlouhé, či terénně náročné linky. Systém dynamického nabíjení kombinuje výhody technologie trolejbusů a bateriového provozu, čímž lze eliminovat nebo výrazně minimalizovat některé provozní nevýhody konvenčních trolejbusů a čistě bateriových elektrobusů:
Díky instalované troleji ve vybrané části trasy (zpravidla alespoň 50 %) je možno zkrátit časy nutné k nabití vozidla na konečných zastávkách, případně toto nabíjení zcela eliminovat. Zároveň však není nutno stavět trolejové vedení v celé délce trasy linky, lze se tak vyhnout např. komplikovaným podjezdům, složitým trolejovým konstrukcím apod., trolejové vedení vzniká zpravidla v terénně náročných úsecích (stoupání), případně v úsecích, kde dochází ke kongescím (tak, aby se vozidlo při případném zdržení zároveň nabíjelo), nebo v úsecích, kde může nabíjecí infrastrukturu využít synergicky větší množství vozidel z vícero linek (typicky např. Tupolevova ulice, Vysočanská estakáda apod.)
Potřebný odběr energie je rozložen v čase i místě, čímž je dosahováno lepší provozní ekonomiky s ohledem na poměr cenové složky rezervovaného příkonu z celkové cenotvorby elektrické energie.
Bateriový trolejbus nemusí být vybaven velkým množstvím baterií ve srovnání např. s elektrobusem. Interiér vozidla je tak plnohodnotně využit pro cestující.
Bateriový trolejbus je výrazně operativnější při krátkodobých uzavírkách či mimořádných událostech (díky trakčním bateriím může projet dotčeným úsekem nebo objížďkou bez dodatečných opatření na infrastruktuře).
Klíčovým atributem je však výrazné prodloužení dojezdu vozidla, čímž lze prakticky elektrifikovat jakkoliv dlouhou linku.
Systém dynamického nabíjení je tak vhodný především pro páteřní linky s krátkým provozním intervalem a rovněž linky s náročným, členitým terénním profilem. Nesporným benefitem z hlediska cestujících je komfortnější jízda v členitém terénu (plynulé a rychlé rozjezdy do kopce), a z hlediska obyvatel především nižší hluková zátěž, kdy zcela odpadají hluk a vibrace spalovacích motorů.
Výše uvedené výhody mají jak ekonomické přínosy, kdy zefektivňují vynaložené investiční a provozní náklady, tak i ekologické přínosy, kdy není nutno toliko využívat baterie. Nižší nabíjecí proudy, které je možnost využívat díky rozložení nabíjení v čase a místě, zároveň znamenají menší zátěž pro životní cyklus baterie ve srovnání s čistě bateriovými elektrobusy. Baterie tak mohou dosahovat vyšší životnosti.
Jízdní řády
Jízdní řád pro požadovanou linku není momentálně dostupný.