Výzva ke komunikaci
Dopravní podnik, jako investor stavby, je připraven jednat, vysvětlit, seznámit, předvést dokumentaci, prezentovat záměr a řešení
Institut Veřejně prospěšné stavby je zakotven v:
Na základě rozhodnutí o fázování v roce 2017 došlo k následujícím úpravám:
Stavba metra D představuje komplexní dopravní stavbu, pro jejíž úspěšnou realizaci a následný provoz je nezbytné majetkoprávní zajištění celé řady pozemků. Nejde pouze o pozemky, kde jsou předpokládány stanice, ale jde i o takové pozemky, které budou sloužit např. jako dočasná zařízení staveniště, popř. na nich budou zřízena parkoviště P+R a jiné veřejné prostory. DPP v tomto kontextu jedná s vlastníky dotčených pozemků o možnostech majetkoprávního zajištění, přičemž je upřednostňována dohoda s vlastníky, namísto řešení této situace prostřednictvím příslušných správních úřadů a soudních institucí, byť takovou možnost DPP má k dispozici s ohledem na status Metra D coby veřejně prospěšné stavby. Parametry dohod s vlastníky pozemků o majetkoprávním řešení však musí vždy splňovat ze strany DPP kritéria tzv. jednání s péčí řádného hospodáře a DPP v tomto smyslu vždy zkoumá legitimitu konkrétních nároků vlastníků dotčených pozemků, a to např. i prostřednictvím znaleckých posudků v případě cen.
Výše uvedeným postupem se DPP podařilo nalézt shodu a uzavřít příslušné dohody se všemi vlastníky pozemků, které jsou nezbytné pro realizaci tzv. „0.etapy“ – Geologického průzkumu. V rámci prvního úseku stavby Metra D (Pankrác – Olbbrachtova) pak DPP zaznamenal výrazný posun v majetkoprávním zajištění, kde došlo koncem r. 2023 k uzavření rozsáhlé smluvní dokumentace s posledním z dotčených vlastníků nemovitostí a tím došlo k úplnému majetkoprávnímu zajištění prvního úseku Metra D se 100% dotčených vlastníků. Nadále probíhají jednání s dotčenými vlastníky v dalším úseku Metra D (Olbrachtova - Nové Dvory), a to zejména v rámci oblasti Nádraží Krč, kde dochází k finalizaci dohody s vlastníky. V oblasti Libuš byla počátkem roku 2022 uzavřena smlouva s klíčovými vlastníky pozemků, která rozvíjí dosavadní smluvní spolupráci a DPP tak učinil významný krok k zajištění této lokality, přičemž nadále probíhají jednání k dosažení úplného zajištění i v této oblasti. Zbývající jižní část Metra D, obnášející oblast Písnice a Depo Písnice, zahrnuje větší počet skupin vlastníků, se kterými DPP jedná a dílčími kroky se daří posunovat majetkovou přípravu této části Metra D, byť je to s ohledem na množství dotčených nemovitostí a vlastnickou roztříštěnost poměrně náročný proces. V oblasti Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru bude majetkoprávní zajištění zahájeno v roce 2025.
Úsek Pankrác - Olbrachtova - stavební část
Na stavební část byly dne 30.4.2020 podány tři nabídky a jedna námitka. Následně byl 22.5.2020 podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 15.10.2020 rozhodl ÚOHS, že se zadavatel srozumitelně nevyjádřil k námitkám a zrušil rozhodnutí o námitkách. Následně zadavatel znovu rozhodl o námitkách a dne 7.1.2021 byl opět podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 4.3.2021 zamítl ÚOHS návrh společnosti EUROVIA, která následně podala rozklad. Dne 28.6.2021 zamítl předseda ÚOHS rozklad společnosti EUROVIA a definitivně potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení veřejné zakázky na zhotovitele stavby úseku I.D1a Pankrác - Olbrachtova.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu. První úsek metra D Pankrác - Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností - Subterra a.s., Hochtief CZ a.s., Strabag a.s., Hochtief Infrastructure GmbH a Ed. Züblin AG, které ve veřejné zakázce nabídlo nejnižší cenu 13,75 miliard Kč.
Úsek Pankrác - Olbrachtova - komplexní monitoring a pasportizace
Na komplexní monitoring a pasportizaci byly dne 15.5.2020 podány tři nabídky a jedna námitka. Následně byl 11.6.2020 podán podnět na zadávací dokumentaci na ÚOHS. Dne 12.10.2020 rozhodl ÚOHS o zrušení výběrového řízení. Proti tomuto rozhodnutí se zadavatel odvolal a dne 10.2.2021 předseda ÚOHS zrušil prvoinstanční rozhodnutí a vrátil k novému projednání. Dne 27.8.2021 zamítl ÚOHS návrh společnosti INFRAPROJEKT, která následně podala rozklad. Dne 25.11.2021 zamítl předseda ÚOHS rozklad společnosti INFRAPROJEKT a definitivně potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení veřejné zakázky na zhotovitele komplexního monitoringu a pasportizace úseku I.D1a Pankrác - Olbrachtova.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní geotechnický monitoring a pasportizaci stavby prvního úseku metra D Pankrác - Olbrachtova. Monitoring a pasportizaci prvního úseku metra D bude zajišťovat sdružení čtyř českých firem: SG Geotechnika, INSET, GeoTech-GS a PUDIS. Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky za téměr 792 mil. Kč je zhruba o 100 mil. Kč nižší, než byl předpoklad zadávací dokumentace.
Úsek Olbrachtova - Nové Dvory - stavební část
Dne 30.5.2022 byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele stavby druhého úseku metra D - I.D1b od stranice Olbrachtova do Nových Dvorů. Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic - Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory, včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů a vybudování systému napájení pro úsek Pankrác - Nové Dvory. Předpokládaná cena zakázky činí 24,63 miliard Kč.
Zadavatel veřejné zakázky obdržel ve lhůtě k podání nabídek nabídky od tří sdružení.
Na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost (dále "DPHMP") dne 5.9.2023 rozhodlo o vyloučení účastníka "PVM Metro DII JV" s vedoucím společníkem PORR a.s., jelikož jeho nabídka obsahovala zásadní nedostatky, které DPHMP z pohledu ZZVZ a s péčí řádného hospodáře nemohl akceptovat, a o výběru dodavatele účastníka "Sdružení Metro I.D druhá část" s vedoucím společníkem Subterra a.s.
V zákonem stanovené lhůtě byly podány námitky neúspěšnými účastníky zadávacího řízení proti rozhodnutí o vyloučení účastníka ze zadávacího řízení a rozhodnutí o výběru dodavatele, které byly zadavatelem v plném rozsahu odmítnuty.
S ohledem na probíhající správní řízení u ÚOHS ve věci přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání veřejné zakázky a rozhodnutím o nařízení předběžného opatření, byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku "Provozní úsek I.D metra v Praze - (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část", a to až do pravomocného skončení správního řízení u ÚOHS.
Dne 15.1.2024 ÚOHS prvoinstančně rozhodl o zrušení rozhodnutí DP o výběru dodavatele na stavbu druhého úseku metra D. DPP podal rozklad proti tomuto prvoinstančnímu rozhodnutí ÚOHS.
V únoru 2024 bylo usnesením Dozorčí rady DPP, v návaznosti na usnesení RHMP č. 91 z 22.1.2024, uloženo vypracování hloubkového interního auditu tendru na zhotovitele stavby druhého úseku metra D.
Dne 13.3.2024 představenstvo DPP rozhodlo o zrušení výběru vítěze tendru. Hodnotící komise znovu posoudí vítěznou nabídku tendru. ÚOHS vede jedno prvostupňové správní řízení, které se týká námitky PORR proti jeho vyloučení. ÚOHS zadal vypracování znaleckého posudku, předpoklad vyhotovení září 2024.
Dne 6.8.2024 představenstvo DPP na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise znovu vybralo zhotovitele stavby druhého úseku metra D (Olbrachtova) - Nové Dvory. Výběru předcházelo opětovné detailní vyhodnocení nabídek v oblasti referencí a posouzení kvalifikací při zohlednění nových skutečností zjištěných na základě námitek k referencím podaných stěžovatelem k předchozímu rozhodnutí DPP. Vítězem veřejné zakázky se stalo sdružení firem vedené společností Subterra. V souvislosti s tímto zadávacím řízením nadále probíhá před ÚOHS nyní již poslední řízení, ve kterém se úřad zabývá vyloučením sdružení vedeného společností PORR z veřejné zakázky kvůli nesplnění zadávacích podmínek.
Dne 8.8.2024 ÚOHS zamítl námitku o podjatosti Kloknerova ústavu ČVUT při posouzení harmonogramu stavby, kterou napadlo sdružení PORR.
Dne 20.8.2024 obdržel DPP námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele k uzavření smlouvy od neúspěšných účastníků zadávacího řízení. Námitky byly vypořádány před uplynutím termínu dne 4.9.2024.
Dne 16.9.2024 Kloknerův ústav požádal o posunutí termínu pro dokončení zpracování znaleckého posudku s tím, že předpokládá jeho dokončení do konce listopadu 2024.
Dne 17.9.2024 obdržel DPP od ÚOHS na základě podání námitek neúspěšnými účastníky zadávacího řízení oznámení o zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele VZ (OL) - ND - stavební část. Sdružení Strabag podalo i návrh na nařízení předběžného opatření spočívajícího v zákazu uzavřít smlouvu na plnění veřejné zakázky.
Dne 30.9.2024 ÚOHS zamítl návrh sdružení Strabag na nařízení předběžného opatření spočívajícího v zákazu uzavřít smlouvu na plnění veřejné zakázky.
Úsek Olbrachtova - Nové Dvory - komplexní monitoring a pasportizace
Dne 10.5.2022 byla vypsána veřejná zakázka na dodavatele geotechnického monitoringu a pasportizace při stavbě druhého úseku metra D - I.D1b od stranice Olbrachtova do Nových Dvorů. Předpokládaná cena zakázky činila 680 milionů Kč. Ve lhůtě k podání nabídek obdržel zadavatel jednu nabídku. Zadavatel, na základě provedeného posouzení nabídky, rozhodl o výběru dodavatele a po skončení platnosti zákazu dle §246 ZZVZ uzavře smlouvu s vybraným dodavatelem na plnění veřejné zakázky.
DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. Umožnilo to rozhodnutí předsedy ÚOHS, který zamítl rozklad stěžovatele. Monitoring a pasportizace druhého úseku metra D bude zajišťovat sdružení "Krtek D monitoring II" tvořené šesti firmami GeoTec-GS (vedoucí společník), SG Geotechnika, INSET, GEOtest, Angermeier Engineers a PUDIS. Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky činí 580 milionů Kč, což je o 100 mil. Kč méně, než byl předpoklad zadávací dokumentace. Na základě podepsané smlouvy DPP vyzval dodavatele k zahájení prací.
Úsek Pankrác - Libuš - supervize
DPP dne 14.4.2023 podepsal smlouvu se zhotovitelem supervize na úsek Pankrác - Libuš. Vítězem výběrového řízení se stala společnost FRAM+SGS-SUPERVIZE I.D., kde vedoucí společník je společnost FRAM Consult a.s. a druhým společníkem společnost SGS Czech Republic, s.r.o. Cena zakázky činí 137 milionů Kč.