Stanice - Nádraží Krč

  • povrchová stanice s bočními nástupišti a dvěma vestibuly
  • umístění v krčském údolí mezi Jižní spojkou a železniční tratí 
  • přestupní uzel na železniční stanici Praha Krč, přestup na autobusové linky, parkoviště P+R o kapacitě 444 parkovacích stání u jižního vestibulu a 156 parkovacích stání u severního vestibulu metra
  • možnost koordinace a souběžné výstavby stanice metra, železniční stanice a developerské výstavby

 

Architektem povrchové stanice s bočními nástupišti je Ing. arch. Jiří Pešata. Stanice Nádraží Krč je povrchová stanice situovaná do pásu zeleně s vodní plochou. Vymezena je ze severu Jižní spojkou, z jihu železniční stanicí Praha – Krč, z východu novogotickým krčským zámkem s přilehlým golfovým hřištěm a přírodním parkem a ze západu ulicí V Podzámčí.

Oblouková stanice s bočními nástupišti, dvěma vestibuly (severním a jižním) je částečně na mostě, neboť překonává rybník a Kunratický potok. Osy kolejí nejsou soustředné kružnice, ale rozbíhají se. Důvodem je jejich napojení z jihu do jednoho dvoukolejného tunelu a ze severu do dvou tunelů jednokolejných. Výšková poloha kolejí je pevně fixována, jelikož trasa musí současně podejít Jižní spojku a vlakové nádraží a zespodu jejich polohu vymezuje Kunratický potok.

Hlavní myšlenkou architektonického návrhu je splynutí stavby s parkovou úpravou okolí, bez ambice vytvoření přílišné dominanty v území, s cílem organického zapojení dopravní stavby do krajiny. Myšlenku záměru podporuje i samotná existence novogotického krčského zámku, který je se stanicí v přímém kontaktu.  

Společným rysem uplatňujícím se v návrhu exteriéru i interiéru stanice je jednoduchost, strohost a čistota navržených konstrukcí. Jestliže je pro exteriér typické maximální užití intenzivních a extenzivních zelených střech, a to i na zastřešení mostu nad kolejištěm, tak v interiéru se jedná o uplatnění čistých hladkých ploch stěn a stropů v decentním neutrálním šedém odstínu. V co největším rozsahu jsou proto tyto plochy ponechány v jejich betonové podobě a jsou doplňovány sklovláknobetonovými obkladovými deskami. Naskýtá se tak možnost širokého výtvarného uplatnění nejen při pojednání skleněných ploch, nýbrž i při případném použití různých metod tvorby u pohledových betonů. Samozřejmostí je užití společných prvků trasy D definovaných v libretu – trasové propojení nové linky a ideové začlenění nové trasy do stávajících linek metra.

 


 

Spolu s návrhem stanice dochází i k formulování a definování širšího okolí kolem ní. Do území tak nepřichází „pouze“ nová architektura, ale jedná se vlastně o krajinářský zásah což je v novodobé historii projektování stanic metra zcela unikátní, výjimečná a ojedinělá záležitost. Je to vyvoláno rozsáhlou úpravou koryta Kunratického potoka, kdy dochází k rekultivaci velkého území, které rozšiřuje plochu stávajícího parku. U jižního vestibulu dochází ke koordinaci ohledně vytvoření integrovaného přestupního uzlu s železniční stanicí Praha – Krč.  Zároveň je v projektu zohledněn vstup developerské společnosti Reflecta a.s. Cílem je oba projekty propojit a vytvořit jeden funkční a vizuální celek. 

Počátek vývoje stanice se datuje k roku 2010, kdy bylo investorem potvrzeno zadání, že kromě stanice s bočními nástupišti na mostě, bude součástí návrhu i kompletní přeměna přilehlé železniční stanice Praha – Krč. Výsledkem bylo předání dokumentace DUR 1 – změna v prosinci 2012, kde byl na severní straně nad Jižní spojku umístěn vestibul s dispečinkem trasy metra D, mostní konstrukce byla opatřena částečným zastřešením nástupišť pomocí vlaštovek a v jižní části vznikl v návrhu přestupní uzel na železniční stanici. V ulici Před Nádražím tak byl navržen komplex budov P + R, technologická budova SŽDC a nádražní budova, jejíž součástí byl i podchod pod nástupišti do oblasti Dolní Krč.

Od roku 2013 do 1. poloviny roku 2016 probíhaly práce na dokumentaci DSP. Během této doby byly předány investorovi tři dokumentace, kde v každé z nich došlo k určitým změnám. Společné pro všechny odevzdané projekty bylo, že součástí návrhu již nebyla kompletní adaptace nádražní budovy. Nicméně ve stanici metra byl v jižní části na konci nástupišť zachován podchod, který byl v ulici Před Nádražím ukončen dvojicí výtahů. Bylo to především z toho důvodu, aby byla do budoucna zajištěna přestupní vazba mezi metrem a železnicí. Kromě tohoto hlavního rysu se jednalo i o další dílčí změny. V dokumentaci DSP z října 2013 „zmizely“ poprvé a naposledy bezpečnostní stěny na nástupišti. Do dokumentace DSP 1 – změna z června 2014 se bezpečnostní stěna vrátila a mostní konstrukce byla nad kolejištěm doplněna zastřešením s extenzívní zelení, přičemž zůstaly vlaštovky nad nástupišti. Dokumentace DSP 1. změna se zapracovanými připomínkami DOSS v květnu 2016 byla doplněna o bezbariérový přístup pomocí šikmých ramp na železniční zastávku z ulice Před Nádražím. V této době se aktivně do návrhu stanice zapojuje IPR, stanice byla připravena pro vstup výtvarníků. Výsledkem bylo v srpnu 2018 odstranění pohledového zvýraznění žeber na mostní konstrukci a severním a jižním vestibulu. Poslední vydaná dokumentací DSP je z prosince 2019, kde dochází ke kompletnímu zastřešení mostní konstrukce. V prosinci 2019 proběhla výtvarná soutěž (pod záštitou Národní Galerie) na oživení interiéru stanice. Autorem vítězného návrhu je český malíř, grafik a sklářský výtvarník Vladimír Kopecký.

Povrchy této stanice aktuálně procházejí další optimalizací, místo meandrového Kunratického potoka pod mostem stanice metra Nádraží Krč je aktuálně navrácen rybník. Zároveň se optimalizují zařízení staveniště v dané lokalitě i nová vegetační výsadba. 

Dlouhodobý zábor zařízení stavenišť

 

Vizualizace stanice Nádraží Krč

Historický vývoj architektonického řešení stanice Nádraží Krč najdete ve fotogalerii.

Otevřít popup